با توجه به اینکه بیش از 70 درصد تخریب ابزارها، قالب­ ها و قطعات صنعتی، به دلیل عارضه سطحی آن می­باشد، «مهندسی سطح»، راهکار موثر در افزایش عملکرد و عمرکاری آنها می­باشد. از دیرباز تا به امروز، روش ­های متنوعی در مهندسی سطح ابداع شده و هریک در جایگاه خود مورد استفاده تجاری قرار گرفته است. در این میان پوشش­ های رسوب فیزیکی بخار که به اختصار PVD نامیده می ­شود، جایگاه ویژه­ای را در صنایع دنیا به خود اختصاص داده است و در حال جایگزینی با برخی روش­ های سنتی مانند آبکاری شده است. با اعمال پوشش نانوساختار بر قطعات، امکان افزایش عمرکاری آن وجود دارد. به دلیل ذات سرامیکی پوشش ­ها، مقاومت به خوردگی، مقاومت به سایش و فرسایش دور از انتظار نمی­ باشد. به طوری که عمر قالب های اکستروژن آلومینیوم  پوشش داده شده تا 3 برابر و عمر ابزارهای برش مقاوم شده تا 10 برابر افزایش می­ یابد.

جزئیات فنی:

ضخامت پوشش­ ها بسته به کاربرد مدنظر در حدود 2 تا 10 میکرومتر است. پوشش­ های نانوساختار نیترید فلزات واسطه بر پایه ترکیبات TiN، CrN و ZrN می­ باشد. به دلیل معماری منحصر به فرد نانولایه و نانوکامپوزیتی پوشش­ها، آنها از در برابر شرایط نامناسب محیطی مانند خوردگی، سایش، فرسایش، رفتار عالی از خود نشان می­دهند. کلیه پوشش­ها با استفاده از روش رسوب­ گذاری فیزیکی از فاز بخار یا PVD ایجاد می­ شوند که به دلیل متکی بودن فرایند بر کیفیت خلا و پلاسما، دستیابی به پوشش با خواص و چسبندگی مطلوب از پیچیدگی خاصی برخوردار می­ باشد. مطابق استاندارد ISO 26443 چسبندگی پوشش در حد عالی (کلاس صفر) است. همچنین سختی پوشش­ها در حدود 2000 تا 3000 ویکرز (20 تا 30 گیگاپاسکال) و ضریب اصطکاک آن در حدود 2/0 تا 5/0 می­باشد.

پوشش­های اعمالی در سه دسته صنعت متفاوت کاربرد دارد:

دسته اول: قالب­های شکل­ دهی: قالبهای ریخته­ گری، دایکاست، تزریق پلاستیک، فورج سرد و گرم، کشش عمیق، کشش سیم، ریخته­ گری شیشه، نورد و ...

دسته دوم: ابزارهای ماشینکاری و برشی: مته، قلاویز، فرز انگشتی، پانچ ورق، مته­ ها پزشکی، مته­ های صنعت چوب و ...

دسته سوم: قطعات صنعتی حساس: پره کمپرسور توربین، پروانه پمپ آب، نازل سوخت، ابزارهای پزشکی، پین­ های راهنما و ..